Naczelny Sąd Administracyjny w wyrok z dnia 25.11.2016 r. sygn. II FSK 3011/14 stwierdził:
"Jak wskazuje się w orzecznictwie sądowym, jest to norma celu społecznego (por. wyrok NSA z dnia 25 marca 2011 r. sygn. akt II FSK 2028/09). Niewątpliwym i zamierzonym celem tej regulacji było "podatkowe sprzyjanie" przez ustawodawcę, podejmowanym przez podatników w różnorodnych formach przedsięwzięciom służącym zaspakajaniu ich potrzeb mieszkaniowych
Naczelny Sąd Administracyjny w
składzie orzekającym w niniejszej sprawie podziela więc stanowisko
prezentowane w tej mierze w tym nurcie orzecznictwa sądów
administracyjnych (np. wyroki NSA: z dnia 20 kwietnia 2012 r. sygn. akt
II FSK 2067/10, z dnia 5 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 383/10, z
dnia 6 grudnia 2013 r. sygn. akt II FSK 49/12), w którym interpretując
analizowany przepis kierowano się także jego celem.
Oznacza to, iż jak
wskazano w skardze kasacyjnej, powołując się na wymienione tam
orzeczenia sądów administracyjnych, nie można poprzestawać na literalnym
brzmieniu przepisu i wymagać, aby nabycie nieruchomości nastąpiło
bezpośrednio ze środków pochodzących ze zbycia, lecz przepis ten należy
interpretować z uwzględnieniem jego celu. Intencja ustawodawcy wyrażona w
tym przepisie była bowiem taka, aby w ciągu dwóch lat od zbycia
nieruchomości podatnik nabył nieruchomość zaspakajającą jego potrzeby
mieszkaniowe. Innymi słowy, z przepisu tego nie wynika, iż
warunkiem koniecznym uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego jest
wydatkowanie przez podatnika wyłącznie przychodu uzyskanego ze sprzedaży
nieruchomości, a nie innych środków pieniężnych będących w jego
posiadaniu, a jedynie cel tego wydatkowania i termin."